Spadochron desantowy IRVIN X-Type


Awatar użytkownika

Posty: 539

Rejestracja: 22 wrz 2008, 20:21

Post 30 wrz 2008, 20:21

Spadochron desantowy IRVIN X-Type

Wojska brytyjskie i polskie oddziały spadochronowe w PSZ na Zachodzie używały spadochronu typu Irvin X-Type (QD).
Spadochron składał się z okrągłej czasy wraz z linkami, uprzęży i dwóch pokrowców.
Czasza o średnicy ok. 8 m była wykonana z najwyższej jakości tkaniny jedwabnej o wytrzymałości 18 kG/cm2. Składała się z 28 trójkątnych płatów, zszytych jedwabną nicią o wytrzymałości 305 kG. Pomiędzy płatami materiału wszyste było 14 jedwabnych linek, więc z czaszy zwisało 28 końcówek. Linki po 7 mocowano do każdej z 4 szelek nośnych, które opinały ciało spadochroniarza, a te łączyły się za pomocą metalowych elementów.
Uprząż spadochronu składała się z 2 lewych szelek nośnych, 2 prawych szelek nośnych, szelki siedzeniowej, 2 szelek piersiowych i 2 udowych, szelek plecowych i koncentrycznego zamka. Zamek łączył 4 klamry, do których przymocowane były taśmy uprzęży. Aby uwolnić się od spadochronu należało przekręcić tarczę zamka i uderzyć w niego dłonią
Spadochron do skoku pakowany był w dwa pokrowce: wewnętrzny o kształcie worka i zewnętrzny w kształcie koperty. Czasza spadochronu łączyła się z taśmą statyczną, linką o wytrzymałości w przybliżeniu 46,8 kG. Linka, ta nazywano linką życia, zrywała się podczas skoku, po wyszarpnięciu spadochronu z pokrowca. Taśma statyczna wyposażona była w metalowy uchwyt, przeznaczony do mocowania w samolocie. Po wyskoczeniu z samolotu spadochron otwierał się po ok. 2 sek., co było równoznaczne z przebyciem przez skoczka 45-50 m. Po rozłożeniu wysokość spadochronu wynosiła ok. 12,5 m (licząc od wierzchołka czaszy do początku szelek). Prędkość opadania (zależnie od obciążenia spadochronu masą skoczka) wynosiła od 4 do 4,5 m/sek.

A oto kilka fotek dotyczących szczegółów konstrukcji spadochronu X-type
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek

trochę danych o spadochronie Irvin The X-Type

Spadochron posiadał czaszę o srednicy 281 cali. Wykonana było alternatywnie albo z jedwabiu, albo z bawełny (ramex) albo z nylonu. Do czaszy wszyte było 28 linek, kazda o długosci 7,6 m o wytrzymałości na zrywanie 181 kg (400 funtów). Linki zbiegały się do czterech okuc w krztałcie litery D (po 7 linek w kazdym okuciu) z których kazde wszyte było do jednej nosnej tasmy parcianej . Prędkość opadania około 7m/s.
Lina statyczna przymocowana była do fartucha czaszy. Podczas skoku z samolotu lina statyczna przytwierdzona jednym koncem do samolotu, a drugim do fartucha czasy na wskutek opadania skoczka najpierw powodowała otwarcie się pokrowca (koperty) spadochronu, następnie wyciągała z pokrowca fartuch wraz z czaszą (na całą długość linek). Po całkowitym wyciągnięciu fartucha z pokrowca, czasza umieszczona w fartuchu wysuwała się z niego i napełniała powietrzem. Fartuch pozostawał przypięty do konca liny statycznej majtając bezwładnie na zewnątrz samolotu.

Uprząż spadochronu składała się z parcianych pasów:
- pas siedzeniowy uformowany z głównych pasów nośnych bedacych przedłużeniem linek nosnych
- pasy ramieniowe, plecowe, piersiowe i udowe utrzymywały skoczka w pasie siedzeniowym w pozycji pół siedzącej. Skoczek utrzymywany był w uprzęży dzięki klamrze centralnej w kształcie koła spinające wszystkie wymienione pasy w jednym punkcie.
- cztery nośne taśmy przymocowane były jednym koncem do linek nośnych (każdy pas do 7 linek) a drugim do jednego z dwóch konców pasa siedzeniowego.
Dzieki takiemu rozwiązaniu skoczek posiadał ograniczoną możliwość kontrolowania toru lotu spadochronu poprzez sciąganie do siebie wybranej tasmy (lub pary taśm) podczas opadania.

pozycja skoczka w uprzezy spadochronu
Obrazek

metoda mocowania pistoletu maszynowego STEN do uprzeży podczas skoku
Obrazek

metoda mocowania roweru do uprzęży spadochronu
Obrazek

metoda mocowania granatnika p-panc PIAT do uprzęży spadochronu
Obrazek

Cechą wyróżniającą spadochron Irvin X-type spośród innych spadochronow desantowych uzywanych w tym okresie przez pozostałe armie była bardzo wygodna uprząż oraz unikalna konstrukcja centalnej klamry położonej centralnie lekko poniżej mostka klatki piersiowej umożliwiającej szybkie i łatwe wypięcie się z uprzęży po wylądowaniu (jednym szybkim ruchem rozpinano klamrę , która uwalniała wszystkie taśmy uprzęży na raz w jednej chwili)

Irvin X-Type pozostawał w służbie brytyjskiej armii z małymi modyfikacjami do lat 60-tych XX wieku. Został wtedy zastąpiony spadochronem PX-Type. Nowy spadochron różnił się od poprzednika tylko większą czaszą.
Howgh

Desantownik

"Celem wojny nie jest zginąć za swoją ojczyznę, lecz sprawić by tamte sukinsyny zginęły za swoją" - Gen.George S.Patton
Awatar użytkownika

Posty: 356

Rejestracja: 24 sty 2009, 13:42

Post 12 gru 2013, 06:15

Re: Spadochron desantowy IRVIN X-Type

Odświeżając troszku temat, takie malutkie pytanie do fachowców odnośnie spadochronu X-Type :)
- w jakich latach no i w jakich ilościach zaczęto używać uprzęży z taśm w kolorze oliwkowo zielonym
- w jakich latach no i w jakich ilościach zaczęto używać pokrowców zewnętrznych czaszy w kamuflażu dwukolorowym
- czy i w jakiej ilości występowały czasze koloru żółtego w X-Type
:)
GRH Commonwealth Battalion

http://www.commforc.fora.pl
https://www.facebook.com/commonwealthbattalion

"Dumny to kraj, który ma bohaterów... biedny to kraj, który ich potrzebuje"

Obrazek

Wróć do Sprzęt, ekwipunek i wyposażenie



Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 2 gości

cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF.